• Duet elegancji

    - Od początku, czyli od 1999 roku zajmujemy sie także eleganckim towarem damskim - mówi Andrzej Grzenia, właściciel firmy BONUS MG. - W naszej ofercie znajdą panie garsonki, płaszczyki, kurtki, suknie itp.

    więcej
  • Czy już gorzej słyszę?

    Rozmowa z Bożeną Kłopocką – protetykiem słuchu i z-cą kierownika oddziału firmy GEERS Akustyka Słuchu w Starogardzie Gdańskim.

    więcej

Aktualne wydanie

Kontenerowiec przypłynął do Tczewa

  • rejsm
Tczew. Już pierwszy etap promocyjnego rejsu w górę Wisły pokazał, że rzeka może być wykorzystana do transportu wodnego.

19 kwietnia do Tczewa przypłynął kontenerowiec, którego zadaniem było pokonanie trasy w górę rzeki – od Gdańska do warszawy. W Tczewie,, na terenie stoczni Admiral Boats, zademonstrowany został rozładunek i załadunek kontenera.

 

 

Rejs zaplanowano na trasie z Gdańska do Warszawy. Zestaw złożony ze statki pchacza oraz barki załadowanej 20 kontenerami, ma tę trasę pokonać w 9 dni. Cztery dni zajmie powrót – tyle czasu realnie potrzeba na pokonanie tego odcinka z ładunkiem.

 

- Ten promocyjny rejs ma udowodnić, że nawet przy niekorzystnych warunkach nawigacyjnych, Wisłę można wykorzystywać jako drogę wodna do transportu ładunków  – mówi prezydent Tczewa Mirosław Pobłocki, który uczestniczył w rejsie. - Dla Tczewa to dobra wiadomość, w kontekście m.in. planowanej w Zajączkowie budowy suchego portu. To również oznacza większy potencjał dla rozwoju tczewskich firm, a tym samym Tczewa i regionu.

 

Transport śródlądowymi drogami wodnymi jest bardziej ekonomiczny, ekologiczny  i bezpieczniejszy niż kołowy, a także kolejowy. Wisła jest zdegradowanym szlakiem wodnym, wymagającym pilnej rewitalizacji. Jednak Województwo Kujawsko-Pomorskie i Miasto Bydgoszcz - organizatorzy rejsu - chcą tym rejsem pokazać, że nawet w obecnych warunkach możliwy jest ograniczony transport kontenerów w górę rzeki do centrum kraju. Rzecz jest pilna i ważna, bo w portach Gdańska i Gdyni rosną przeładunki kontenerów przywożonych drogą morską i dalszy transport w głąb kraju drogami i koleją stanie się niewydolny. 

 

Wyprawa w górę rzeki ma również aspekt badawczy – załoga reprezentowana przez Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (Katedra Rewitalizacji Dróg Wodnych) i Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku (Zarząd Zlewni Wisły Kujawskiej w Toruniu) zdobędzie dane, które posłużą do sporządzenia studium lokalizacyjnego platformy multimodalnej w rejonie Bydgoszczy i Solca Kujawskiego, jak również przygotowywanego przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej "Studium wykonalności dla dolnej Wisły" i zaprojektowania oraz budowy nowoczesnej, płaskodennej jednostki pływającej po Wiśle, przystosowanej do przewożenia kontenerów.

 

Wydarzenie odbywa się w ramach międzynarodowego projektu EMMA, który ma zwiększyć możliwości przewozu towarów i rozwinąć logistykę w państwach nadbałtyckich. Szczególny nacisk kładzie się na transport śródlądowy i morski.

 

Pełna nazwa projektu EMMA to "Zwiększenie mobilności towarów i logistyki w Regionie Morza Bałtyckiego poprzez wzmocnienie transportu śródlądowego i morskiego oraz promocję nowych międzynarodowych usług żeglugowych". Projekt współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego.

Źródło: wrotatczewa.pl